Voor veel mensen zijn de lente en hooikoorts  onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar wat is hooikoorts nu precies?

Hooikoorts is een allergische reactie op het stuifmeel (pollen) val bloeiende grassen, struiken en bomen. Het afweermechanisme van je lichaam is van slag, waardoor de pollen binnenkomen in je systeem en er histamine vrijkomt in je lichaam. Deze stof laat jou o.a. tranen, hoesten & proesten.

Histamine is een stof die altijd aanwezig is in ons lichaam. Wanneer er een vreemde stof binnenkomt in ons lijf, die wordt gezien als vijand, wordt er veel histamine aangemaakt. Deze gaat in grote hoeveelheden naar de plek van infectie. Wie pinda-allergie heeft zal veel histamine aanmaken bij het eten van pinda’s. Bij mensen met hooikoorts zal er dus veel histamine vrijkomen wanneer de bomen in de bloei staan.

Symptomen van hooikoorts:

  • Niesbuien
  • Kriebelhoest
  • Gezwollen, rode ogen
  • Branderige keel, keelpijn
  • Loopneus vervolgd door een verstopte neus
  • Hoofdpijn
  • Vermoeidheid

Hooikoorts en Voeding:

Vermijd voedingsmiddelen die veel histamine bevatten:

  • Gefermenteerde producten, zoals zuurkool, augurken, paddenstoelen, tempeh en andere sojaproducten. Histamine ontstaat namelijk in voeding door processen als rijping en fermentatie. Bacteriën, schimmels en gist worden gebruikt om gefermenteerde voedingsproducten te maken.
  • Kaas, vooral gefermenteerde kazen, zoals camembert, brie, gruyère, cheddar, roquefort en Parmezaanse kaas.
  • Vis. Er zit veel histamine in makreel, tonijn, kabeljauw, haring, sardines, garnalen en schaaldieren. Vis in blik is ook extra rijk aan histamine.
  • Kruiden en specerijen. Vooral: kaneel, anijs, sesamzaad, kruidnagel, mosterdzaad, komijn, koriander, gember, nootmuskaat en vanille.
  • Groenten en fruit. De meeste histamine vind je in: tomaten, spinazie en bietjes, avocado, kiwi, aardbeien, meloen, ananas, grapefruit en frambozen.
  • Vlees: varkens- en lamsvlees, wild.
  • Cider, bier en wijn. In rode wijn zit over het algemeen meer histamine dan in witte wijn.
  • Chocolade, en ook: drop, ketjap, zaden en noten.

Het is niet nodig om al deze voedingsmiddelen compleet te bannen. Ga ermee experimenteren en beperk de inname van deze voedingsmiddelen.

Natuurlijke middelen

Verder zijn er een heleboel natuurlijke middelen voor hooikoorts.

Deze zijn vaak enkel symptoombestrijding. Maar zorgen er tenminste niet voor dat je nog meer schadelijke stoffen binnenkrijgt. Daar zal je lijf ook weer hard tegen moeten werken wat zorgt voor nog meer vermoeidheid, hoofdpijn en andere klachten.

Voorbeelden hiervan zijn: scutellaria/glidkruid, vitamine C & propolis.

Kan ik van hooikoorts afkomen?

Er is ook een mogelijkheid om hooikoorts te voorkomen. Hier moet je alleen in het najaar al mee beginnen. Hooikoorts heeft te maken met verhoogd doorlaatbare barrières. De basis hiervan ligt in je darmen. In een paar maanden kun je je barrières versterken waardoor de kans dat jouw lijf de pollen binnenlaat flink verminderd.

Wil jij meer weten over de natuurlijke middelen tegen hooikoorts?

Of weten hoe jij hooikoorts voor goed tegen kan gaan?

Neem gerust contact met me op! Dan kijk ik wat ik voor je kan betekenen.